Contact met leden

Via de periodieke OSO Nieuwsbrieven en tijdens OSO bijeenkomsten worden de leden geïnformeerd over actuele en relevante zaken.

NIEUWSBRIEF  SEPTEMBER  2024

Voorwoord van de voorzitter

Geachte OSO-leden

Voor u ligt een Nieuwe Nieuwsbrief waarin we u op de hoogte brengen van de activiteiten die het bestuur en de Activiteiten Commissies het eerste half jaar van 2024 hebben ondernomen.

Bewegen op Muziek
Begin februari is een enthousiaste groep leden, onder leiding van Clarette en Léon van Dansschool Oosterwolde begonnen met, wat wij hebben genoemd, “Bewegen op Muziek”. Elke vrijdagmiddag komen zij samen in de dansschool en inmiddels is het bewegen uitgegroeid tot allerlei andere bezigheden, zoals samen eten, of bij elkaar op de koffie gaan. Het enthousiasme is zo groot dat wij in september opnieuw subsidie aan gaan vragen om dit ook volgend jaar door te kunnen laten gaan. Laat ons weten als u denkt: dit is ook iets voor mij, misschien kunnen we dan met twee groepen starten. Er is ook een mogelijkheid om tussentijds in te stappen. Neem dan een contact met ons op.

Wijkgesprekken
In april is er, vanuit de gemeente, gestart met wijkgesprekken in Oosterwolde Noord/Noordoost, onder het motto: Wat is er nodig zodat mensen tot op hoge leeftijd in de wijk kunnen blijven wonen? Hieraan hebben enkele bestuursleden van de OSO ook deelgenomen. In 7 wijken heeft men de behoefte van de bewoners gepeild en dat heeft tot gevolg dat er 5 werkgroepen zijn geformeerd die na de vakantie aan de slag gaan, met als onderwerpen: Zorg, Wonen, Ontmoeting, Mantelzorg en Vervoer.   
De uitkomsten zullen niet alleen betrekking hebben op bovengenoemde wijken. We zullen u op de hoogte houden.

Jaarvergadering
Ook in april hebben we onze jaarvergadering gehouden, deze keer in Appelscha. We rouleren in de drie grote plaatsen, waardoor volgend jaar Haulerwijk weer aan de beurt is. Helaas was de opkomst niet zo groot.
Dit heeft in het bestuur de vraag opgeroepen of er misschien, naast de jaarvergadering, behoefte is om eens per jaar, bij een kop koffie of thee, met het bestuur van gedachten te wisselen in de grote dorpen Appelscha, Haulerwijk en Oosterwolde. Laat ons weten wat u hiervan vindt.

Inclusie
Zoals u in de Ooststellingwerver hebt kunnen zien zijn we in de gemeente actief met de Inclusieagenda, inmiddels heeft de gemeentelijk werkgroep de naam “Inclusiepanel” gekregen. Inclusie zou je kunnen vertalen door: iedereen telt mee! Er komt in het najaar een theater- voorstelling, waar we u van op de hoogte zullen houden.

Toegankelijkheid
In oktober is er “de week van de Toegankelijkheid”.

Hoge Nood app
De “hogenood-app” is en groot succes, steeds meer bedrijven en instellingen melden zich hiervoor aan. Als u een mobiele telefoon heeft kunt u de app heel eenvoudig downloaden waarna u het dichtstbijzijnde toilet direct vindt.
Dit geldt in heel Nederland!

Veilig Fietsen Dag
In juli hebben we, in samenwerking met de gemeente, scala en de fietsersbond weer een Veilig Fietsen bijeenkomst gehouden in
De Miente. De aanwezige leden, en dit keer ook niet leden, waren erg enthousiast. Na een eenvoudige lunch kon men zo door naar de driewiel-fiets demonstratie in de sporthal.

Stellinghaven

Wist u dat u zo terecht kunt in Stellinghaven voor een koffieafspraak, spelletje biljart of spelletje tafeltennis. Geen bespreken, alleen aan het eind even uw kopje koffie.

Activiteiten Commissies
Ook hebben de Activiteiten Commissies in Appelscha, Haulerwijk en Oosterwolde het afgelopen half jaar u weer een  leuk, onderhoudend of informatief programma geboden. En ook het komende halfjaar zullen ze dat weer doen.
Mocht u het leuk vinden om de Activiteiten Commissies te versterken, neemt u dan gerust contact met de contactpersonen op.
Zij zullen u van harte verwelkomen.

VERVOERSERVICE VOOR EN DOOR EIGEN INWONERS
ANWB  AUTOMAATJE
Ooststellingwerf
Ben je zelf minder mobiel en voor vervoer afhankelijk van anderen? Moet je daardoor vaak thuisblijven?

Met ANWB AUTOMAATJE kom je weer onder de mensen!

De vrijwillige chauffeurs van Automaatje staan voor u klaar om u naar de huisarts, tandarts, kapper, familie of….. te brengen. Automaatje Ooststellingwerf is een samenwerking tussen de ANWB, stichting Scala en onze gemeente. Het is een vrijwillige vervoerservice met tijd voor een praatje.
De vrijwillige chauffeur (uw Automaatje) rijdt in eigen auto en wacht op u tijdens uw afspraak en brengt u ook weer thuis!

Wij zijn 4 ochtenden per week bereikbaar om een door u aangevraagde rit te matchen met een Automaatje chauffeur. (zie voor contactgegevens hieronder)

Bel minimaal 2 werkdagen van tevoren om een rit aan te vragen.
De kosten zijn €  0,35 per kilometer.

MEER INFORMATIE OF MEEDOEN? Wij staan voor u klaar.

Telefoon: 06 52011433

Ma, di, do en vrij van 9- 11 uur

Email: automaatje@scala-welzijn.nl

Programmaboekje 2e halfjaar 2024
Met veel plezier bieden we u hierbij het nieuwe programmaboekje aan voor het 2e halfjaar van 2024.
De  Activiteiten Commissies hebben er weer een mooi programma van gemaakt.  Maak uw keus, u bent overal welkom!   

Dit boekje wordt door onze vrijwilligers persoonlijk bij u thuis bezorgt, dus niet digitaal, zodat u het rustig kunt bekijken en mogelijk bewaren.

Het bestuur en de Activiteiten Commissies wensen u veel plezier met het lezen en met de deelname aan de activiteiten.
Namens het bestuur,


René Schulkes, voorzitter.





Uit de vorige nieuwsbrief: Omdat het zo belangrijk is

Het  kan  ons  allemaal  overkomen

Bent u digitaal veilig? Oplichters worden steeds handiger en verzinnen nieuwe manieren om mensen van hun privégegevens of bezittingen te beroven.
Steeds vaker gebeurt dit via de telefoon of internet.

Ouderen zijn echt niet de enigen die slachtoffer zijn van hulpvraagfraude of phishing. Het overkomt echt iedereen. Gemeente Ooststellingwerf vindt het belangrijk dat inwoners weten weer ze op moeten letten.
We geven u tips om te voorkomen dat u slachtoffer wordt.

Hoe herkent u fraude en hoe kunt u zichzelf daar tegen beschermen?
Hieronder leest u een aantal voorbeelden van fraude:

  • WhatsApp-fraude

Iemand doet zich voor als een bekende en vraagt u om geld over te maken. Vaak heeft deze persoon een urgent probleem en is de nood om geld over te maken hoog. Bijvoorbeeld:
“Dag Oma, mijn oude telefoon is stuk gegaan en daarom heb ik een nieuw nummer. Ik heb een probleempje met de huur deze maand. Ik kom
200 euro tekort. Als ik niet snel betaal, wordt ik uit mijn studentenkamer gezet. Zou u mij willen helpen?”

  • Bankhelpdeskfraude
    Iemand doet zich voor als uw bank en zegt dat er een probleem is met uw rekening. U wordt verzocht uw geld “veilig te stellen” door het over te maken naar een ander rekeningnummer.
    Ook kunnen ze u vragen om uw pincode of inloggegevens.
    Soms wordt gezegd dat een bankmedewerker uw pasje bij u thuis komt ophalen. Let op!! Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening. Ook vragen ze nooit om persoonlijke gegeven zoals uw pincode of inloggegevens.
  • Nep e-mails of sms’jes
    Voorbeeld: in een bericht wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Een voorbeeld: u krijgt bericht dat u een prijs heeft gewonnen en om de prijs te verzilveren moet u op een link klikken.
    Voorbeeld twee: een bedrijf stuurt u een betalingsherinnering en dreigt met het sturen van een deurwaarder. De meegezonden link kan leiden naar een valse website, waarin u gevraagd wordt om uw gegevens in te vullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot uw computer of uw persoonlijke gegevens.

Folder: Eerst Hulp bij Online Criminaliteit
Wanneer u slachtoffer wordt van fraude, is het belangrijk dat u rustig blijft, maar wel snel in actie komt. U ontvangt bij deze Nieuwsbrief een folder:
“Eerste Hulp bij Online Criminaliteit” Hierin vindt u per soort oplichting en fraude de belangrijkste stappen op een rij. Ook vindt u een lijst met de belangrijkste telefoonnummers en ruimte om daar uw eigen contactgegevens aan toe te voegen. Bewaar deze folder op een handige plek!